úterý 23. září 2008

Mystic week in Meath I.

Maidin mhaith,

zdravím Vás pozdravem v irštině. Po zkušenosti s finštinou je to další moc příjemný jazyk. Irština se tu povinně vyučuje na školách a je jedním z úředních jazyků Irska. Zrovna nedávno přišel do kanceláře mail v irštině a je povinností odpovědět v irštině. Vyřešilo se to tak, že se najal překladatel. V Irsku existuje několik oblastí, kde se irštinou mluví každodenně. V Meath jsou dvě takové oblasti, pro které existují speciální granty. Jako kulturní vložka na úvod by to stačilo :-)

Co jsem celý týden páchala? Bylo toho opravdu hodně. Začátek týdne jsem strávila v kanceláři. Jednak prací pro Meath Partnership, ale taky přípravou výzkumu v Dublinu. O co se jedná? Naše katedře (katedra Sociální geografie a regionálního rozvoje) získala od Ministerstva pro místní rozvoj grant na výzkumný projekt zkoumající roli měkkých faktorů v rozvoji strukturálně postižených oblastí. No asi to většině z vás zní jako sprostá slova, takže se pokusím vysvětlit „vo co gou“. Co je to měkký faktor rozvoje? Měkký faktor je například image regionu/města, kvalitní veřejné plochy, dostatek zeleně, pestrý kulturní život, kvalitní bydlení, dobré životní prostředí atd. Když má město dobře rozvinuté měkké faktory, pak je většinou úspěšné tzn. prosperující firmy, noví investoři, spokojení občané, přírůstek obyvatelstva atd. Můj výzkum je zaměřen na zelené veřejné plochy (parky) v Dublinu. Momentálně se snažím sehnat lidi (experty v dané oblasti), kteří by si našli čas a byli ochotní se mnou mluvit. Je to docela dřina, někoho přesvědčit. V pondělí mám první dvě interview. Další týden se snad potkám s lidmi z Dublin City Council. Začátkem listopadu se chystám na konferenci „Green infrastructure“ nedaleko Dublinu, takže snad se mi tam podaří ulovit ty správné lidi. Pokud chcete vědět o rozvoji měst a regionů něco více, čtěte zde (zdravím Ondru a moc dík za pomoc :-)
http://www.mestskymarketing.cz/index.php

Ve čtvrtek jsem se konečně po delší době dostala z kanclu do terénu. Jak už jsem psala posledně, jedním z mých úkolů ve firmě je navrhnout, co by se dalo dělat s „problematickou“ oblastí východního Meath. Abych měla lepší vhled do problematiky, měla jsem možnost ve čtvrtek strávit pár hodin v přímořském městečku Bettystown. Bylo krásně, sluníčko a teplo, tak jsem chvíli strávila na pláži koukáním na racky a posloucháním vln a pak jsem se vydala na průzkum. Místo je to věru neutěšené. Mohlo by to být pěkné město u moře, ale není. Hlavní ulice je tristní. Jeden supermarket, žádné kavárny, všude zaparkované nebo projíždějící auta, žádná zeleň a člověka ani nenapadne, že jen 100 metrů odtud šplouchá moře. Zbytek města tvoří několikapatrové moderní hotelové komplexy, honosné rezidence, standardizované domy na prodej obklopené mohutnými ploty, ulice nemají chodníky (už vůbec nemluvím o cyklostezkách) a veřejné osvětlení se tu nevede. No prostě báááječné místo pro život. Potkala jsem pár zoufalých maminek tlačících kočárky při okraji rušné ulice směrem k supermarketu a říkala jsem si, že jsem fakt ráda, že nejsem na jejich místě. Tento čtvrtek se tam jedu podívat znovu, tentokrát do sousedícího Laytown.

Víkend byl velmi rušný, ale parádní. V pátek jsem byla pozvána na oslavu 21. narozenin do irské pub, kterou vlastní moje kolegyně z práce. Tančilo se, jedlo, pilo, hodovalo až do bílého rána. Akce byla přerušena příjezdem Gardy (irská policie), která dala majiteli pokutu za to, že prodává alkohol po 1 hodině ranní. Byl to zvláštní pocit. Všichni lidi najednou zmlkli, seděli v koutku, ani nedutali kvůli jednomu policajtovi. Cítila jsem se jako puberťák, který dělá něco, co se nesmí a někdo ho u toho nachytá. No po odjezdu policie akce vesele pokračovala. Já jsem byla po celém týdnu k.o., tak jsem se snažila spát ve vymraženém autě.

Pokračování Mystic week in Meath II.

Žádné komentáře: