neděle 14. září 2008

What is going on in Ireland?

A máme zase neděli…tentokráte ne slunečnou, ale jak tady v Irsku říkají „heavy rain“ (těžký déšť). Irové jsou velcí znalci deště (ehm…proč asi?). Podobně jako Eskymáci mají mnoho pojmenování pro sníh, Irové mají mnoho výrazů pro déšť. Zítra má být drizzle (mrholení)…taky moc příjemné :-)

Další týdne mé stáže byl mnohem zajímavější než předchozí týden plný čtení. Hned v pondělí mě kolegyně Barbara vzala na schůzku se svým klientem a zároveň mi ukázala jeden z projektů realizovaných díky LEADER. Barbara, mimochodem velmi přátelský Irka (chová se ke mně velmi maminkovsky), pracuje hlavně v programu RSS (Rural Social Scheme). Program RSS financuje irská vláda a jeho hlavním cílem je pomáhat farmářům, kteří jsou dlouhodobě nezaměstnaní. Jak jim program pomůže? Barbara kontaktuje různá občanská sdružení, místní faru nebo třeba sportovní klub v okolí místa bydliště farmáře a zeptá se, jestli nepotřebují někoho na běžné manuální práce (sekání trávníku, úklid stadionu, udržovaní značených stezek atd.) nebo i na kancelářskou práci (jedna paní dělá sekretářku kulturního domu). Pokud je zájem, Barbara na toto místo pak umístí farmáře, který tam potom pracuje na poloviční úvazek. Je to výhodné jak pro občanské sdružení (mají pracovní sílu zadarmo), tak i pro farmáře, protože můžou dále farmařit a také si k tomu přivydělat. V Meath díky programu pracuje 16 lidí. Já jsem měla možnost potkat dva farmáře. Jednoho v Broomfield, kde za peníze z LEADER postavili místní kulturní centrum, a paní Geen, která pracuje nedaleko Oldcastle jako sekretářka. Bylo to príma podívat se na jiná místa v Meath a potkat nové lidi. Potkat plno lidí jsme měla možnost také ve čtvrtek. Byla jsem totiž s Marjan na konferenci věnované podnikatelským inkubátorům (místo, kde se „rodí“ nové podniky). Bylo to zajímavé, ale taky dlouhé...ale dostali jsme parádní oběd (lososa…mňam).

Můj kulturní život, přes týden tak skomírající, dostane přes víkend nový impuls. V pátek jsem absolvovala skutečně vydatnou přípravu na Vánoce. Marjan má totiž kamarádaBriana, který v Kellsu právě v pátek večer slavnostně otevřel vánoční obchod. Byla to velká akce…hodně vánocechtivých lidí, slavnostně vyšňořených, oslavné proslovy (i starosta města se dostavil), hudební vložka (místní pěvkyně zapěla náboženskou píseň) a samozřejmě šampáňo a (ž)rautík. Bylo to dost zvláštní slyšet vánoční koledy a tísnit se v davu už v září, ale zase proč ne? :-) Myslím, že Brian byl spokojen. Brian není jen místní obchodník, ale také hodně aktivní občan Kellsu. Je předseda sdružení Tidy Town (Uklizené město), které se stará, jak název napovídá, o pěkný vzhled města. Dneska měl být pochod, během něhož se mělo uklízet a taky vybírat penízky na provoz sdružení. Kvůli „heavy rain“ byl pochod zrušen. Kells není jediným městem, které má Tidy Town sdružení. Skoro každé město i vesnice má podobné sdružení a každoročně se v Irsku konají soutěže o nejhezčí město a obci. Je to velká událost. Píše se o tom v novinách a každý to hrozně řeší. Zrovna tento týden bylo krajské kolo a moje kolegyně Barbara v kanceláři lamentovala, že její vesnice o jeden bod skončila druhá. No rozhodně zajímavá tradice.

V sobotu jsem se byla kouknout na koně do nedalekého jezdeckého klubu a odpoledne jsme se s Marjan vydaly do města Trim. Trim je pěkné středověké městečko, ale hlavní důvod naší návštěvy byla zřícenina hradu Trim. Je to největší zřícenina normanského hradu v Evropě a největší hrad v Irsku vůbec a má skutečně neopakovatelnou atmosféru. Hrad byl obehnán řekou Boyne a byl prakticky nedobytný. Pokud si chcete prohlídnout hrad jinak než na mých fotkách, doporučuji se podívat na film Statečné srdce s Melem Gibsnem. Film se odehrává na hradu Trim a na nedalekém Bective Abbey. Kat, který popravil statečného Mela, je ředitelem místní střední školy - jak příznačné :)

Dnes (v neděli) jsme se byly podívat na trh místních výrobců potravin, kteří jsou díky iniciativě LEADER spojeni pod jednou značkou (Meath Artisan Food Producers) a snaží se spolu pořádat různé trhy a akce. Byla to fajn akce, škoda jen, že lilo jak z konve.

A zítra mě zase čeká kancelář a moje úkoly. Právě začínám více pracovat na projektu značených turistický tras v Meath. Ne každá země má tak pilný klub turistů jako Česko. V Meath není jediná značená trasa pro pěší (a už vůbec ne pro cyklisty, natož pro koně)…což je fakt škoda, protože krajina je to krásná. Další můj úkol se týká oblasti východního a jižního Meath. V posledních 10 letech tam došlo k rychlému nárůstu obyvatel (migrace z Dublinu) a k výstavbě nových domů. Bohužel k jedné věci už nedošlo. Chybí tam školy, školky, hřiště, parky a vůbec veřejné prostory. Je tam velká kriminalita mládeže a já mam navrhnout, jak by se prostředí mělo změnit, aby byli všichni spokojenější. Jsou to věci, které mně fakt zajímají a baví, takže se do práce docela těším (i když mě někdy už z toho sezení bolí zadek).

Z wet wet wet Kellsu Vás zdraví Maki O’Volna

Foto k nalezení zde: http://picasaweb.google.com/marketa.volna/TDenII#

Žádné komentáře: