neděle 26. října 2008

Nové zprávy z Irelandu


Omlouvám se všem, kdo netrpělivě čekají na můj další díl zpravodaje. Začátkem týdne jsem neměla čas a koncem týdne mne od psaní odradili mnohem prozaičtější důvody. Nesvědčí mi totiž místní klima (plus se na mě asi podepsal šok z výsledků voleb…netřeba dále komentovat :-). Po 3 týdnech mě opět přemohla nemoc. Zase „chest infection“ pod co se schová skoro cokoli. Prostě tu na všechno kašlu jak starý tuberák a mám teplotu a motá se mi hlavice. Pan doktor předepsal antibiotika a dneska mi je už lépe. Tak jsem se pustila do psaní.

Co nového? Irsku momentálně vládne šílenství jménem Halloween (tedy kromě šílenství jménem finanční krize). Příšery, duchové a jiné hrůzostrašné existence jsou prakticky všude. A samozřejmě nepostradatelné dýně. Taky dělbuchy, petardy a ohňostroje. Naše kočky z toho nejsou moc nadšené. Já také ne, protože jsem momentálně v domě sama (Marjan odjela na pár dní do Španělska). Horečka a všeobjímající duchařská nálada mě nenaplňují moc optimismem. Svátek vrcholí příští pátek, tak jsem zvědavá, co mě čeká. Snad nějaká bububu party :-)

A co u mě nového?

Minulý týden jsem trávila více dnů mimo kancelář než je obvyklé. Byla jsem dvakrát v Dublinu kvůli výzkumu. Minulý pátek jsem měla šanci mluvit s největšími „zvířaty“ z Dublin City Council (magistrát Dublinu). Bylo pro mě z hlediska výzkumu velmi zajímavé. Navíc je vždy velmi příjemné někoho potkat v souvislosti s výzkumem. Irové jsou totiž extrémně přátelští, i když to zrovna nemyslí moc upřímně. Prostě jsou za všech okolností milí. Což můj výzkum činí mnohem jednodušším. Park Superintendant Gerry mě dokonce vzal na oběd. Bylo to fajn, jen pořád nemohl pochopit, že naše země se jmenuje Czech Republic. Dal mi hromadu materiálu ohledně parků v Dublinu, stejně tak jeho kolegové z oddělení. Myslím, že v prosinci zase budu řešit, jak to všechno nacpat do kufru. Další schůzky jsem měla v Dublinu toto úterý. Bylo to taky zajímavé, protože jsem konečně měla možnost potkat někoho z vědeckého prostředí. No díky těmto setkáním můj výzkum začíná dostávat jasné kontury. Snad své „věřitele“ nezklamu :-)

V kanceláři jsem nebyla ani ve středu. Meath Partnership pořádal tzv. „projektový den“ pro členy dozorčí rady. Protože od 1. listopadu začne běžet nový program LEADER je i dozorčí rada plná nových lidí. Jedná se lidi z různých občanských sdružení, lokální politiky, významné osoby. Aby všichni tito důležití lidi pochopili, co dělá Meath Partnership, uspořádala pro ně firma celodenní výlet po různých realizovaných projektech. A protože jsem byla hodná, mohla jsem jet taky. Den jsme začali v továrně na potraviny, kde dělají hotová jídla pro restaurace. Navlíkli nás do bílých plášťů, na hlavu legrační čepec a na nohy návleky jako k doktorovi za starých časů. Lehce jsem se tam dusila, protože kašlání zakázáno. Tak jsem to rychle proběhla a mazala ven. Další zastávka byla ve venkovském muzeu v Moynolty. V depozitáři tam mají různé heblata, oradla, staré bryčky, kola, nářadí aj. Taky využívají vysoko výhřevné brikety na topení, takže projekt byl podpořen i agenturou pro obnovitelné zdroje a univerzita tam zkoumá jaký má vytápění účinek. Další zastavení na naší cestě byla Woodfield Open Farm. Tam už jsem málem zůstala. „Open farm“ znamená, že se na farmě může kdokoli zastavit, dát si kafe a koláček v kavárničce a muchlit se vší zvěří. Mají 27 psů, nespočet oslíků, poníků, koz, koní, oveček a různé drůbeže. Já byla v sedmém nebi. Mám psí absťák, takže jsem se celou návštěvu mazlila s psékama. Dále jsme pokračovali do sýrárny, která vznikla díky podpoře LEADER ze starého železničního nádraží. Pošmákli jsme si na sýruskácha a pokračovali na další štaci. Čekal nás oběd, který jsme si ale museli uvařit sami. Další projekt, který byl podpořen z peněz z LEADER, je škola vaření. Vařili jsme ve skupinách po 4 a byl to docela dobrý team building. Na oběd jsme měli dýňovo-kokosovou polévku, k tomu bylinkami plněnou ciabattu a pak César salát s kuřecím. Byla to mňamka. Značně posilněni jsme pokračovali podívat se na další dva projekty – na 4hvězdičkové ubytovací kapacity při rodinné farmě a na centrum pro postižené děti (většinou autismus), kde mají možnost cvičit a procházet různými terapiemi. Byl to rozhodně zajímavý den, ale hodně dlouhý. Byla jsem už nalomená nemocí, takže večer jsem padla do postele jak padavka. A už se nezvedla. Jen k doktorovi jsem musela dojít.

Na mém fóru se objevily otázky, jak je vlastně moje stáž financovaná a co je to za program.

Takže odpověď: Momentálně jsem na Erasmus pracovní stáži. Každý student vysoké školy v EU má možnost jet na tuto stáž. Musí být ale schopen sehnat si firmu/organizaci, která bude ochotná ho na minimálně 3 měsíce a maximálně na 12 měsíců přijmout do svých řad. Což není vůbec lehký úkol. Poslala jsem cca 50 žádostí, měla jsem podporu významných lidí z našeho kraje, ale přesto to bylo docela složité. Nakonec se mi podařilo sehnat stáž u Meath Partnership díky předchozím kontaktům naší katedry s firmou. Hodně mi pomohl David Novák, kterému chci ještě jednou moc poděkovat – DĚKUJU. Určitě lze sehnat stáž i bez kontaktů, ale je to složitější a trvá to docela dlouho. Já začala posílat maily už v lednu a úspěch se dostavil až v půlce května. Takže je to běh na dlouhou trať. Pokud chce někdo zkusit jet na stáž, má rada zní: nevzdávat se, zkoušet různé cesty a věřit, že člověk nakonec něco sežene. A jak je to s financováním? Měsíčně tu dostávám stipendium 698 euro. Stipendium částečně kryje EU částečně český rozpočet. No není to mnoho. Jen za ubytování dám měsíčně 360 euro a se zbytkem musím nějak vyžít. Navíc jsem si musela dopředu našetřit na letenku, pojištění a jiné výdaje. Takže zadarmo to není, ale zkušenost k nezaplacení :-)

Ještě jedna vtipná fotografie. Je to kruhový objezd nedaleko Dublinu. Křižují se tu dvě nadúrovňové dálnice, železnice a vodní kanál. Ještě nikdy jsem neviděla most (spíš aquadukt), po kterém teče voda. Tak by mě zajímalo, kolik tady stoji kilometr dálnice.

Zdraví Vás Maki O’Makule z postele

Fota naleznete tady: http://picasaweb.google.com/marketa.volna/ProjectDayInMeathDublin#

Žádné komentáře: